Veel mensen geloven dat intelligentie, talent, capaciteiten, neigingen en karaktereigenschappen aangeboren eigenschappen zijn, en dat we ze op de een of andere manier niet kunnen beïnvloeden. In tegenstelling tot dit pessimistische standpunt, is er een concept dat de hoofdrol bij het behalen van hoge resultaten toekent aan onze bewuste inspanningen, inspanningen en werk. Voorstanders van deze theorie geloven dat ons karakter niet iets vaststaands en voor altijd gegeven is, en dat we in staat zijn om ten goede te veranderen en onze creativiteit en intelligentie te ontwikkelen. In zijn alom bekende boek Flexible Consciousness. Een nieuwe kijk op de psychologie van kinderen en volwassenen ”Carol Dweck, psycholoog aan de Stanford University, deelt de resultaten van jarenlang onderzoek naar het gedrag van mensen afhankelijk van hun inherente houding – voor het gegeven of voor groei. De fixed mindset is een complex van menselijke opvattingen dat iemands aangeboren kwaliteiten, zoals intelligentie en creativiteit, onveranderlijk zijn. Mensen met een groeimindset geloven daarentegen dat ze bewust aan zichzelf kunnen werken om hun potentieel te ontwikkelen. Het belangrijkste idee van het boek van Carol Dweck is dat een flexibele geest en een groeimindset de motivatie versterken en bijdragen aan succes in zaken, sport, werk, school en andere levensgebieden. De fixed mindset daarentegen maakt mensen kwetsbaar voor verandering, zorgt ervoor dat ze constant op zoek zijn naar bevestiging van hun talenten in plaats van deze te ontwikkelen. Groeimindset en fixed mindset Na analyse van de resultaten van hun onderzoek kwam het team van Carol Dweck tot de conclusie dat deze twee soorten overtuigingen verschillende effecten hebben op het menselijk gedrag. Mensen die geloofden dat hun kwaliteiten, intelligentie en talenten vastzaten, ervoeren een constante behoefte aan zelfbevestiging en bewezen aan anderen dat ze voldoende begiftigd waren met capaciteiten. Enerzijds bagatelliseerden ze de rol van inspanningen en bewust werk aan zichzelf, en anderzijds waren ze bang om aan te tonen dat ze ergens onvolmaakt of onvoldoende competent in waren. Ze waren zelfs bang om hun zelfbeeld in gevaar te brengen. Integendeel, mensen met een groeimindset waren in staat om hun werkelijke vaardigheidsniveau adequaat in te schatten, ook al was dat verre van ideaal. Ze negeerden objectieve informatie over zichzelf en hun huidige vaardigheidsniveau niet. Deze positie stelde hen in staat zich in te spannen om zich te ontwikkelen en betere resultaten te behalen. De fixed mindset zorgt er dus voor dat mensen in de eerste plaats geven om hun imago in de ogen van anderen (en in hun eigen), en de groeimindset draagt bij aan de ontwikkeling van vaardigheden en het ontsluiten van potentieel. Als mensen met een fixed mindset slagen, zien ze dat als een bevestiging van hun intelligentie en talent. Op basis van deze logica is de noodzaak om een inspanning te leveren ongewenst, omdat het twijfel doet rijzen over de aanwezigheid van intelligentie, talent of supernormale vermogens, en falen betekent een gebrek aan intelligentie of talent. Voor mensen met een groeimindset is inspanning wat hen getalenteerd maakt, en mislukking is een tijdelijk bewijs van onvoldoende inspanning of ervaring. Mensen met een groeimindset streven naar voortdurende ontwikkeling en het veroveren van nieuwe hoogten, terwijl mensen met een fixed mindset moeilijke taken moeten vermijden om hun superioriteit ten opzichte van anderen niet in twijfel te trekken. Het sterkste geloof schuilt in het bestaan van aangeboren talenten in de sport, waar docenten en coaches constant bezig zijn met het zoeken naar klompjes. In het publieke bewustzijn zijn goudklompjes degenen aan wie alles zonder veel moeite zou moeten worden gegeven. Carol Dweck toont echter aan, aan de hand van voorbeelden van het gedrag van professionele atleten als tennisser John McKinroy, honkbalspeler Billy Bean en anderen, dat de gefixeerde mentaliteit, die zich vertaalt in een verlangen om hun superioriteit te bewijzen, uiteindelijk een negatieve invloed heeft op prestaties, waardoor ze hun concentratie verliezen en breken wanneer er gaat iets mis, waardoor atleten niet lang aan de top kunnen blijven. Aan de andere kant voelen atleten met een groeimindset zich meer op hun gemak bij mislukkingen en mislukkingen, zien ze ze als een bron van motivatie en vinden ze het niet beschamend om aan zichzelf te werken. ‘Michael Jordan was ook geen goudklompje. Hij was misschien wel de hardst werkende atleet in de geschiedenis van de sport. ” Voordat Michael Jordan de eersteklas ster in de sportwereld werd, werd hij uit het nationale schoolteam gezet en wilde hij niet in veel basketbalclubs worden toegelaten. Toen Jordan uit het nationale team van de school werd gegooid, voelde hij zich kapot. Zijn moeder herinnerde zich dat ze toen tegen hem had gezegd: ‘Ga trainen. Vraag of hij haar gehoorzaamde? En hoe!”. Natuurlijk betekent de groeimindset niet dat alles kan worden veranderd, dus het is beter om de perfectionistische benadering vanaf het begin af te schaffen en je sterke punten te ontwikkelen, rekening houdend met je eigen onvolkomenheden. De Flexible Mind van Carol Dweck is heel gemakkelijk te lezen. Ze laat met duidelijke voorbeelden zien dat het heel gemakkelijk is om succes te behalen, je moet gewoon willen. …..meer info kunt u hier vinden «Road to 100k Instagram Followers»!
|
https://marketingbook.shop |